Дизайнът

Дизайнът

BLOCK-1

МАРКАТА

Създаването на емблемата на Alfa Romeo датира от 1910 г., когато е основана компанията Alfa в Милано. Двата добре известни символа, които включва, Червения кръст от герба на града и змията, заимствана от герба на местната фамилия Висконти, се превръщат в емблеми на производителя на автомобили от Ломбардия. От началото на 20 век емблемата винаги е оставала вярна на себе си и е претърпяла много малко промени..

ОТЛИЧИТЕЛНИ ЧЕРТИ

Първата емблема датира от периода от 1910 до 1915 г. Името A.L.F.A., което е съкращение от Anonima Lombarda Fabbrica Automobili /Ломбардска автомобилна фабрика/ се появява от самото начало, обградено от хералдически символи на фамилията Висконти, в кръгла форма.  В кръга, разделен на две части, е изобразен червен кръст на бял фон от лявата страна, а от дясната страна е змията-змей от герба на фамилията Висконти, поглъщаща врага.
Думите Алфа и Милано са били разделени от два възела от герба на Савойската династия, включени в емблемата до падането на монархията в Италия.

МОДИФИКАЦИИ

Оригиналната емблема на Alfa Romeo претърпява първата си промяна през 1915 г., когато инженерът Никола Ромео придобива компанията и фамилното му име е добавено към емблемата: оттам и новото име “Alfa Romeo”.
Междувременно победата на P2 в първата световна титла добавя нов елемент към емблемата: лавров венец от сребро, който обточва цялата окръжност.
Периодът на лишения непосредствено след войната заедно с унищожаването на оригиналния шаблон след бомбардировките води до опростена, едноцветна емблема. С провъзгласяването на италианската Република двата възела, заимствани от герба на Савойската династия, изчезват от кръглия щит и са заменени от вълнообразни линии.  През 50-те години на 20 век емблемата отново придобива предишната си цветна слава, а през 1972 г. е взето решение за премахване на думата Милано от нея след отварянето на завода Alfa Sud близо до Неапол. ПОСЛЕДНИ ПРОМЕНИ В ДИЗАЙНА Последните промени в дизайна датират от 1980 г., когато диаметърът на емблемата е увеличен и лавровият венец изчезва. За феновете на Alfa по цял свят емблемата на Alfa Romeo винаги е олицетворявала съюз между страстта и спортния дух, символ на истински ценности, една безкрайна любовна връзка.

ПОСЛЕДНИ ПРОМЕНИ В ДИЗАЙНА

Последните промени в дизайна датират от 1980 г., когато диаметърът на емблемата е увеличен и лавровият венец изчезва. За феновете на Alfa по цял свят емблемата на Alfa Romeo винаги е олицетворявала съюз между страстта и спортния дух, символ на истински ценности, една безкрайна любовна връзка.

BLOCK-3

ОТПРЕД

Отличителна характеристика на всяко моторно превозно средство, предницата прави автомобила и модела разпознаваеми от пръв поглед. Това важи за Alfa Romeo, традиционно спортна марка, при която предницата изглежда едновременно привлекателна и агресивна, предаваща качеството и изтънчеността на инженерното съвършенство.

ПРОИЗХОД

При модела 24 HP от 1910 г. големият, изправен месингов радиатор е обграден от два странични фара, захранвани с газ. Двадесет години по-късно предницата е по-полегата, със защитна решетка отпред.
С появата на нови процеси на машинна обработка формите стават по-гладки и по-динамични: вече е възможно да се различи – първоначално при модела 8C 2900 B Lungo и по-късно при Villa d’Este – формата на емблемата с допълнителни отвори.

“TRILOBO”

Едва при модела Giulietta обаче виждаме появата на знаменития мотив от три части ‘trilobo’ с централен щит и емблематичните странични предпазни лайстни, придружени от кръгли предни фарове.
През съвременната или “рационална” епоха цялата ширина на предницата е иззета от решетка с въздушни отвори, включваща щита и фаровете.  Това са характеристиките, които варират най-много при различните модели: предните фарове са кръгли при GTA, правоъгълни при Alfasud и трапецовидни при Alfa 75.
При моделите 164 и GTV/Spider местоположението на емблемата се връща отново на предния капак и при 156 отново придобива доминираща роля на предницата, измествайки регистрационната табела в едната страна.
През последните години автомобилите Alfa Romeo се връщат отново и отново към емблематичния мотив ‘trilobo’ – например при 147 или 8C Competizione – и отбелязват нов вид фамилни отношения с Брера.

СЪВРЕМЕННОСТ

Предницата все още е отличителен елемент, дори и при най-новите попълнения в гамата автомобили Alfa.
Например, предницата на Alfa Mito се отличава с щедри въздушни отвори, необходими за охлаждане на нагорещения двигател, стилизирана версия на класическата решетка и емблема на предния капак. Предницата на новата Giulietta от друга страна е разработена около класическата емблема, съществен елемент, който е разположен в нова позиция между въздушните отвори.

BLOCK-5

ДЖАНТИ

Фините прецизни джанти на автомобилите Alfa Romeo са безпогрешно разпознаваеми заради тяхната хармония и елегантност. Тази отличителна черта представлява резултатът от непрекъснато търсене на идеалните форми и материали през годините.

ТРАДИЦИЯ

Джантите на първия автомобил Alfa – 24 HP, с 12-те си масивни дървени спици, представляват отправната точка за пътуването, което позволи на Alfa Romeo да разработи съвременните си джанти.
Голямото тегло на тази джанта скоро довежда до необходимостта да се разработи нещо по-леко:  резултатът е тангенциални метални спици, закрепени с централен болт с две крила. При някои модели спиците са покрити с пищни полусферични тасове от алуминий: един такъв пример е великолепната Villa d’Este, победител в конкурса по стил, откъде взима името си. Масовото производство, което започва след Втората световна война, изисква пресовани стоманени джанти с отвори и хромирани тасове. Примери за това са Giulietta през 1954 г. и Giulia седан през 1962 г. Както и, разбира се, 6C CM с тангенциални спици и издадени предни джанти, проектирани да поберат по-голямата част от дисковите спирачни апарати.

ИНОВАЦИИ

Стремежът към все по-бързи състезателни автомобили води до необходимостта от леки алуминиеви джанти – като тези с които са оборудвани моделите TZ, TZ2 и 33 Stradale. Заслужава си да отбележим вдлъбнатата повърхност на джантите на 33 Stradale.
Тези джанти по-късно са приети във версиите с върхови технически характеристики на стандартно произвежданите автомобили като например 156 (алуминиеви джанти във формата на звезда с кръгли отвори) и 147 GTA.
От друга страна, джантите, разработени за Alfa Mito, имат по-широк канал.  Този избор позволява видимо подобрение в управлението, поради по-големия отпечатък на гумата върху земята. Дизайнът на отворите, в различни интерпретации, е повторен след това при новата Giulietta с алуминиеви джанти във версиите Progressive, Distinctive и Quadrifoglio Verde.
Процесът на развитие обаче продължава както по отношение на преосмисляне на стари дизайни, така и по отношение на откриване на нови, неизследвани възможности.

 

BLOCK-7

 

ДРЪЖКАТА

Дръжката е един от детайлите, които са най-развивани в историята на Alfa Romeo. В много случаи са правени опити да се скрие дръжката на етап дизайн, в други случаи тя е ставала част от дизайна.

ПЪРВИТЕ МОДЕЛИ

Дръжките на първите модели са изглеждали като адаптирани версии на нормални дръжки за врати на къща или са били адаптирани от дръжки, вече съществуващи в друг контекст: дръжката на 24 HP напомня дръжка на шкаф, а моделът 20-30 има дръжка с лост, подобна на дръжките, които все още могат да се видят при определен вид къщи.

КЛАСИЧЕСКИ ДРЪЖКИ

В следващите години, когато автомобилният свят вече е бил популяризиран, дръжките станали по-подходящи за автомобил (дръжката на 2000 Sportiva е скрита), макар че са изглеждали някак импровизирани поне до годините след Втората световна война.
Дръжките, които днес наричаме “класически”, са били създадени между 50-те и 60-те години на 20 век: хромирани, ергономични и с копче за отваряне. Те могат да се видят на моделите Giulietta Sprint и Giulia.

ИЗРАВНЕНИ ДРЪЖКИ

През трите десетилетия, 1960, 1970 и 1980, внимателната изработка на дизайна е довела до създаването на вдлъбнати дръжки, които са били изравнени с каросерията и не са се подавали навън. Три примера илюстрират това: Giulia GT, Alfetta GTV и Alfa 164.

ПРЕПРАТКИ

През 90-те години на 20 век дръжката става обект на проучване и разработка: масивна и хромирана на предните врати, за да действа като идеална връзка между двата щриха на страничните панели, докато задните дръжки са била вдлъбнати в колоната на вратата, придавайки на автомобила формата на спортно купе.
Същото решение е използвано при моделите 147, GT и Mito, докато при новия семеен модел 159, хромираната и триъгълна дръжка е била ясно видима на страничния панел, за да придаде по-внушителен вид на този „зрял“ автомобил.
Отличителните характеристики на предишни дръжки се появяват отново и при най-новите модели: елегантни скрити задни дръжки са проектирани за новата Giulietta.

BLOCK-9

МАТЕРИАЛИ

Използването на материали отразява развитието на автомобилното инженерство. Стремежът към сила, лекота и динамика в историята на Alfa Romeo гарантира, че всеки компонент е разработен и проектиран с несравними материали.

МЕТАЛИ

Една съществена черта на първия автомобил от 1910 година е бил металът, който се е използвал не само за покритието, но и за структурата на самия автомобил. Друг материал, който до известна степен е бил използван през всички периоди от историята на марката, е била стоманата: добър пример за това е широката употреба на стомана при модела AR51, известен и като „Matta“. Титаният, от друга страна, е бил използван за структурните характеристики на шасито на състезателните автомобили и при системите на окачване на модела от F1 179 F от 1982 г. С течение на времето алуминият и неговите сплави започват да се използват все повече както за механичните и структурни компоненти, така и за каросерията. Това е илюстрирано при модела GTA от 1965 г. Най-новото попълнение в гамата на Alfa Romeo използва алуминий, високоякостни стомани и магнезий, намалявайки теглото на крайните компоненти с 35%.

КОМПОЗИТНИ МАТЕРИАЛИ

Въпреки това може би чак след употребата на композитни материали – първо за шаситата, а след това и за цялата каросерия на състезателните автомобили, започват да се появяват наистина невероятни резултати. Такъв е случаят с 33 SC 12 (1977), при който е използвано фибростъкло, или Gruppo C (1986) – прототип, изграден главно от Кевлар. Този подход е доведен до крайност при 8C Competizione, където карбоновите елементи правят автомобила просто уникален, и при Alfa MiTo с неговите вложки от алуминиеви и карбонови влакна.

ПЛАСТМАСА

В миналото пластмасата е била евтина алтернатива на по-качествени материали като метал, дърво и кожа. В наши дни пластмасата е инструмент на дизайна; технологиите са позволили създаването на материали, който са приятни на външен вид и на допир: пластмаси, които са матирани и меки. Техният дизайн, обработка и покритие прави възможно лесното им комбиниране с други материали и употребата им за интериорна облицовка дори при автомобили от висок клас. В наши дни пластмасовите компоненти на екстериора са боядисани и трудно различими от металните части, като същевременно спестяват от теглото и разходите.

ТАБЛО

Както при всеки автомобил, но може би още повече при Alfa Romeo, таблото безспорно е един от елементите, които наистина внасят разнообразие. Таблото отразява развитието на автомобила, еволюирайки заедно с него през годините.

РАЗВИТИЕ

През 1910 г. е било достатъчно да имаш няколко инструмента, монтирани на обикновена дъска, за да създадеш “табло”. С появата на нови модели обаче таблото станало по-сложно. Броят на инструментите нараснал, а дървото било заменено от панел – първо плосък, а след това с по-излята форма.
След Втората световна война станало обичайно да се използват синтетични материали като бакелит и плексиглас за копчетата и панелите: това е видимо, например, при Villa d’Este и Giulia T.I.
Така постепенно стигаме до класическото заоблено инструментално табло, все още типично за всички автомобили на Alfa Romeo с оборотомера и скоростомера пред водача. В случая на състезателните и истинските спортни автомобили – като TZ2 и 33 Stradale – скоростомерът е преместен от едната страна пред водача.
Тези основни инструменти се допълват от второстепенни инструменти (гориво, масло и вода) с по-малък диаметър, разположени в центъра на таблото: примери за това могат да се видят при Duetto of 1966, Alfa 156 и при 8C Competizione.

СЪВРЕМЕННО РАЗВИТИЕ

Нови разработки доведоха до създаването на табло, което е по-ориентирано към водача. Водачът усеща, че има пълен контрол над автомобила, над безопасния обгръщащ пътнически салон, където всичко е лесно достъпно. Усещането за контрол на водача е подкрепено от усещането за безопасност и комфорт на пътниците.
Разработки, които присъстват на таблата на най-новите попълнения в гамата на Alfa: мощно табло с интуитивен контролен панел и графика, разработена специално за водача на Alfa Romeo Mito; хоризонтално табло за новата Alfa Romeo Giulietta, връщащо се към стегнатите и леки линии на историческата Giulietta от 50-те години с допълнение от превключватели в центъра.

Новости от Алфа Ромео