NEWS

Global

Първата победа на Alfa Romeo преди 65 години

31 July 2015

News-1

Едноместната Alfetta 158 е безспорно един от най-престижните автомобили от музея на марката Alfa Romeo, един от най-ценните примери заради историческо-спортното си значение в световен мащаб. Същият автомобил, който днес чества 65-годишнината от първата победа на Biscione (змията, част от емблемата на Alfa Romeo) в новосъздадения тогава световен шампионат Формула 1. Точно на 13 май 1950 г. четири екземпляра “Alfetta” застават на старта на пистата в Силвърстоун, Англия. Поверени са на Джузепе „Нино“ Фарина, който става шампион в края на сезона, и на Луиджи Фаджоли, Хуан Мануел Фанджо, изгряващата аржентинска звезда, която печели световната титла през 1951 г. отново с Alfetta, и Рег Парнел, британски пилот, избран в чест на държавата-домакин на първия шампионат. Фарина печели състезанието и други две места на подиума са също за отбора на Alfa Romeo – автомобилите на компанията със седалище в Милано доминират в състезанието, един сценарий, който се повтаря през целия шампионат. По време на сезона триото Фарина-Фаджоли-Фанджо са наречени от публиката “трите Ф” и заедно с автомобилите си Alfa Romeo прославят името на Италия в международните автомобилни състезания в деликатен исторически момент за страната и за самата компания Alfa Romeo. Сцена на изключителното представяне на отбора на Alfa Romeo е „Гран при на Великобритания“ – „III RAC British Grand Prix“, което същата година е наречено още „Гран при на Европа“ и се провежда на пистата в Нортхамптъншър в конфигурацията от 1948 г. – Силвърстоун, 40 мили на север от Лондон. Това е писта, възникнала на мястото на бившо летище на Кралските военновъздушни сили и предопределена да се превърне в една от най-зрелищните сцени на Ф1.
След вдигане на карирания флаг между Аби и Удкоут, Крал Джордж VI лично приветства всички пилоти от отбора на Alfa за изключителния резултат: пол позиция /първа стартова позиция/ (Фарина), победа (Фарина) и други две места на подиума, най-бърза обиколка (Фарина) и начело на първенството през цялото състезание Гран при. Така „Нино“ Фарина отнася у дома първия „хеттрик“ на Ф1. Това е началото на нова епоха в света на автомобилните състезания. В следващите десетилетия Формула 1 ще се превърне в кралска категория, най-следваната от публиката, истински „световен“ феномен и дори Alfa Romeo ще следва пътя на огромна търговска експанзия и международна слава. Моделът 158 е резултат от проект от 1938 г. и автомобилите Alfetta, които продължават да са конкурентоспособни 12 години по-късно, макар и с интервал, наложен от световните събития, са все още в разгара на своето техническо развитие. Регламентът на новосъздаденото състезание Формула 1 позволява автомобилите да бъдат оборудвани с 1,5-литров двигател с компресор суперчарджър или с 4,5 литров атмосферен двигател: 158 има 8-цилиндров редови двигател с работен обем от 1479 см3  с компресор, който, стартирайки от 195 к.с. през 1938 г., в последващите му разработки пристига на пистата в Силвърстоун през 1950 г. с почти 300 к.с.  През 1951 г. с модела 159, разработен на основата на 158, двигателят достига максимална мощност от 425 к.с. (450 к.с. при тест), благодарение на двустепенен компресор и цял набор други подобрения.   Регламентът също не указва лимит за теглото на автомобилите, нито за количеството гориво на борда.
Надмощието на 158 на пистата в Силвърстоун придобива висока символична стойност за Alfa Romeo. Спортните постижения на Alfetta са движещата сила за прераждането на Alfa след трудностите и пораженията на една световна война, която неизбежно оставя своя отпечатък. Alfetta 158 следва да се счита за последния автомобил от предвоенната епоха на марката. През 1951 г. след втория световен шампионат, спечелен от Фанджо с модела 159, Alfa Romeo официално се оттегля от състезанията, за да съсредоточи персонал и оборудване върху серийното производство.

Новости от Алфа Ромео