27 март 2025

Alfa Romeo печели “Motor Klassik Award”

Почти 60 години след първия си успех на състезателната писта, Alfa Romeo GTA отпразнува нова победа: емблематичното купе, което през април 1965 г. първо пресича финалната линия на „1000 километра на Монца“, е сред победителите в „Motor Klassik Awards 2025“. Читателите на престижното списание за класически автомобили, издавано от 1984 г., избраха Alfa Romeo GTA за свой фаворит в категорията „Италиански класики“. В тазгодишното издание на конкурса „Motor Klassik Award“ участие взеха над 17 000 читатели, които гласуваха в 20 различни категории. В категорията „Италиански класики“ Alfa Romeo GTA надделя над именити конкуренти като Ferrari, Maserati и Lamborghini.

 

Със своята лека алуминиева каросерия GTA спечели 37,6% от гласовете, продължавайки традицията на Alfa Romeo в „Motor Klassik Award“. Последният триумф на марката беше през 2023 г., когато отличието бе присъдено на Alfa Romeo GTV6 от 80-те години. Представена през 1965 г., Alfa Romeo GTA е базирана на купе версията на Giulia. Вместо стоманена каросерия, автомобилът е изграден почти изцяло от лека алуминиева сплав. Проектиран като базов модел за моторните спортове, този двуместен автомобил тежи само 745 кг. Неговият 1.6-литров четирицилиндров двигател, оборудван с два горноразположени разпределителни вала и двойно запалване на цилиндър, е сред най-усъвършенстваните технологии на своето време.

 

Alfa Romeo GTA – господар на моторните спортове

През 60-те години Alfa Romeo преосмисля своята стратегия в моторните спортове. След като печели две световни титли във Формула 1 — през 1950 г. с Джузепе „Нино“ Фарина и през 1951 г. с Хуан Мануел Фанджо — марката насочва вниманието си към серийните туристически автомобили, които привличат огромен брой фенове на състезанията. Надпреварите по издръжливост на писти като Нюрбургринг, Монца, Брандс Хеч и Зандвоорт събират стотици хиляди зрители. Състезателният отдел на Alfa Romeo, Autodelta, планира истински преврат в моторните спортове – изключително лека версия на Giulia Sprint GT. За да намалят теглото, инженерите правят значителни промени в каросерията. Вместо стомана, за външните панели се използва Peraluman – алуминиева сплав с магнезий, цинк и манган. Вратите, капакът на двигателя и всички неносещи части са от алуминий, като само подът и колонките на покрива остават стоманени. Страничните и задното стъкло са заменени с лек плексиглас. 1.6-литровият двигател също е сериозно модифициран. Блокът му вече е изработен от алуминий, а масленият картер, предният капак на двигателя, капакът на клапаните, камбаната на скоростната кутия и задният капак на трансмисията са от Elektron – магнезиева сплав. Оборудван с двойно запалване и два 45-милиметрови двойни карбуратора Weber, легендарният „бикамерен“ двигател развива впечатляващите 115 к.с. Моделът, наречен GTA („A“ от alleggerita – „олекотен“), тежи само 745 кг – с над 200 кг по-малко от стандартния Sprint GT. Допълнителните въздухозаборници в предната част, дръжките на вратите от леки алуминиеви пръстени, магнезиевите джанти Campagnolo, видимите нитове по каросерията, спортният волан и емблематичните лепенки с детелината Quadrifoglio Verde са отличителни елементи на модела. Официалният дебют на серийната версия, наречена Giulia Sprint 1600 GTA, е на автомобилното изложение в Амстердам през 1965 г., а цветовете за избор са само два – червен и бял.

 

Alfa Romeo GTA: серийни победи в моторните спортове

Autodelta допълнително модифицира състезателните версии на GTA. Те разполагат с 90-литров резервоар, маслен охладител, ролкейдж, диференциал с ограничено приплъзване ZF, стабилизираща щанга на задния мост и удължена пета предавка. Допълнителни опции включват специално предно окачване, модифициран заден мост и различни предавателни числа. В интериора всичко е сведено до минимум – при някои версии дори арматурното табло е изработено от картон, покрит с декоративно фолио. Благодарение на специални бутала, състезателни разпределителни валове и увеличен диаметър на изпускателния колектор, мощността достига около 170 к.с. Уникалният звук на изпускателната система, изведена странично под вратата на водача, става запазена марка на състезателните GTA. През втората половина на 60-те години Alfa Romeo GTA доминира в 1.6-литровия клас на туристическите автомобили. Заводският пилот Андреа де Адамич (Италия) печели европейското първенство през 1966 и 1967 г., а Спартако Дини (Италия) триумфира през 1969 г. Alfa Romeo завоюва и титлата при конструкторите в същите години. Сред най-известните пилоти на GTA е бъдещият световен шампион във Формула 1 Йохен Риндт. Освен успехите на писта, GTA записва безброй победи в национални шампионати, планински състезания и дори ралита. През 1965 г. Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GTA, произведена в около 500 броя, струва приблизително 21 500 германски марки, което я прави един от най-скъпите серийни автомобили. През 1968 г. Alfa Romeo представя и 1300-кубикова версия, също в ограничена серия от около 500 броя. Днес моделите GTA са сред най-желаните класически автомобили, като цените им надхвърлят 100 000 евро. Автомобилите със състезателна история и документиран произход могат да достигнат стойности три пъти по-високи.

 

Торино, 26 март 2025 г.

 

* Публикувано в Motor Klassik бр. 4/2025.